Språket inget hinder för Hashims elever  
– lämnar Movant som proffs  

– Att ha lite svårt för svenskan ska inte vara ett hinder för att få jobb i framtiden, säger Hashim Gheni som undervisar blivande elbilstekniker vid Movant i Göteborg. Nästan ingen i klassen har svenska som modersmål, men vad spelar det för roll när Hashim själv talar minst fyra olika språk?

Hashim är van vid mångkulturella miljöer. Att bara två av hans elever har svenska som förstaspråk, ser han inte alls som något problem.  
– Jag har alltid jobbat på arbetsplatser där det har funnits folk från olika länder och i mitt hemland Irak umgicks jag med folk från flera olika nationaliteter. Mina elever kommer från bland annat Lettland, Estland, Syrien, Palestina, Iran, Vietnam och Bolivia. Jag lär mig väldigt mycket av dem och har till och med lärt mig lite estländska, säger Hashim. 

Han berättar att han lär sig genom att lyssna och själv försöka prata med kollegor och elever på deras modersmål. 
– Nu kan jag många olika språk – visserligen inte flytande – men jag kan förklara det jag vill på arabiska, kurdiska, persiska och engelska. Och naturligtvis svenska, tillägger han.      

Från början hade Hashim tänkt bli körskolelärare. Han hade inte övervägt jobbet som yrkeslärare, men hans gudfar, som också arbetar vid Movant, fick honom på andra tankar.  

– Min gudfar tyckte att det som jag förklarade för honom, fastnade. Och han visste dessutom hur mycket jag kan om bilar, säger Hashim som har arbetat med bilar ända sedan han var 13 år och bodde i Irak. Med åren har han övat upp en förmåga att upptäcka fel som många andra yrkesverksamma missar. 

– En gång lyckades jag fixa en bil som fyra andra verkstäder hade misslyckats med före mig, säger Hashim och skrattar. Och han tycker att yrkeserfarenheten är ovärderlig i jobbet som fordonslärare. När det gäller bilar, finns det tusentals fel som inte går att upptäcka med hjälp av datorer eller felsökningsverktyg. Du kan inte läsa dig till den kunskapen, utan måste lära dig genom erfarenhet och förstå hur principen fungerar i praktiken.  

Hashim gläds åt att se eleverna utvecklas och har utvecklat en särskild metod för att framstegen ska bli mer tydliga: En gång i månaden låter han eleverna skriva ner vad de har lärt sig. 
– När vi sedan jämför månaderna ser vi utvecklingen! En bit in i utbildningen får eleverna också visa mig i verkstaden vad de klarar av. Jag ber dem göra sådana saker som de inte kunde i början och de lyckas nästan jämt. Det gör mig jätteglad! Och eleverna blir jätteglada för att de klarade det som de aldrig trodde att de skulle klara. Vissa elever kunde knappt använda ett verktyg när de började utbildningen och nu, när de är klara, är de nästan proffs! 

Förutom språksvårigheter möter Hashim också elever med olika funktionsvariationer. Men även här får han användning för sina tidigare erfarenheter. 
– Eftersom jag själv bor tillsammans med en person som har de här utmaningarna, ville jag lära mig mer. Innan jag började arbeta vid Movant gick jag därför en pedagogisk utbildning via kommunen som handlade om hur man kommunicerar med och lär ut till personer som har exempelvis ADHD eller autism. Nu får jag användning för de kunskaperna både i privatlivet och i mitt arbete, berättar Hasim.  

Han menar att det är viktigt att vara så rak och tydlig som möjligt mot eleverna, och försöker att alltid förklara långsamt.  
– Jag använder till exempel aldrig ordet “kanske”. Om du är otydlig och till exempel inte berättar exakt vilken tid något ska ske, då kommer du att få tjugotusen frågor. 

Hashim berättar att av de elever som velat jobba som elbilstekniker, har alla fått jobb.  
– Det bästa med Movants utbildningar, är att lärarna verkligen gör sitt bästa för att lära ut till elever på ett professionellt sätt. Vi erbjuder elever olika modersmålsstöd. Och vi lyssnar på eleverna och försöker lösa de problem som eleverna har.  

Här kan du läsa mer om Movants utbildning Elbilstekniker:  https://movant.se/goteborg/utbildningar/elbilstekniker/