Studerade till Nätverkstekniker - arbetar nu som support specialist 

Felicia Baki Lindberg läste utbildningen Nätverkstekniker vid Movant i Lund och fick genom sin praktik ett jobb som support specialist, vilket hon arbetar med idag. Utbildningen var utvecklande och med fint stöd från lärarna.

Felicia började utbildningen våren 2021 och förvånades till en början över den frihet och det utrymmet som finns för specialisering av det man intresserar sig för. 

- Är man intresserad av en särskild del inom nätverk så finns det utrymme att djupdyka i det vilket jag fann väldigt motiverande! 

Det roligaste med utbildningen var att se sin egen progression och utveckling, och stödet från lärarna, enligt Felicia. 
 
- Har man en öppen dialog med sina lärare, som jag hade, så finns möjlighet för avancemang runt hörnet. 

Felicia rekommenderar utbildningen till andra som precis som hon, har intresset för nätverk och vill utvecklas inom området. 

- Lärarna är engagerade och vill alltid det bästa för dig, gör du något fel under utbildningen så är det okej för du är där för att lära dig. Mycket av utbildningen och studiematerialet kan anpassas till dig om du utrycker ditt intresse för något specifikt. 
 
Idag arbetar hon på Dustin som support specialist, ett jobb hon fick genom sin praktik.  

- Jag fick lyckligtvis en bra praktikplats på Dustin där jag fick testa på arbetslivet och samtidigt lära mig av en erfaren tekniker. Efter praktikperioden fick jag en anställning där, vilket jag idag är riktigt glad för!  
 
Felicia nämner de 3 främsta sakerna hon tar med sig från utbildningen. 

- Såklart tar man med sig allt det tekniska så som konfigurering av routrar och hur man felsöker ett nät eller Active Directory. Men det jag skulle säga jag har haft mest nytta och lärdom av är: 
1: Dokumentation, att ha en bra dokumentation gör att man enkelt kan dela med sig av sin kunskap och ta in kunskap från andra.  
2: Ord och uttryck, hur jag uttrycker mig och använder mig av ord i kommunikationssyfte med kunder, även i hur jag söker min information för att få bäst svar.  
3: Informationskällor, om det så är Google, kollegor eller andra plattformar. Det kanske låter kliché men IT världen är så stor och det är nya saker som sker hela tiden. Det kommer nya saker att lära sig, det dyker upp något fel man aldrig sett tidigare eller till och med så enkelt att just den dagen kommer man inte ihåg ett felsökningssteg. Man möter så många problem dagligen att det är naturligt att luta sig tillbaka på sina kollegor eller andra plattformar för information.  

Hon har nu arbetat som support specialist i drygt ett år, en tid hon beskriver som utvecklande, rolig och full av möjligheter.  

- Jag har fått lära mig massvis med nya saker och sätt att felsöka. Utöver det har jag fått möjlighet att via arbetet få ta ett certifikat, AZ-900 Azure Fundamentals, vilket känns fantastiskt. På många plan kan jag känna att min resa bara har börjat, det finns mängder av certifikat och inriktningar. Nästa steg är att lista ut vart passar jag bäst bland alla dessa inriktningar, det kommer bli en riktigt rolig resa! 

Läs mer om utbildningen Nätverkstekniker vid Movant: https://movant.se/lund/utbildningar/natverkstekniker/