- Namnwp-settings-time-Varaktighet1 årTypFirst PartyBeskrivningWordPress-cookie som bara sätts för inloggade redaktörer och administratörer. I denna kaka sätts inställningar dessa gjort i admingränssnittet och i vissa fall också ute på webbplatsen.
- Namnwordpress_VaraktighetsessionTypFirst PartyBeskrivningWordPress-cookie för inloggad användare. I vårt fall enbart redaktörer.
- Namnwordpress_test_cookieVaraktighetSessionTypFirst PartyBeskrivningTestar att webbläsaren accepterar cookies.
Movant jobbskuggar i Holland
Bo Karlsson och Anders Billing arbetar som lärare inom lager och logistik vid Movant i Lund. De båda känner att de blivit många erfarenheter klokare efter en lyckad jobbskuggning.
- Vi fick möjligheten att utforska likheter och skillnader mellan våra skolor och utbildningar. Det är verkligen en satsning på utbildning på Deltion College där det läggs tonvis med resurser på lokaler, inredning och redskap. Det är en enorm skola med 17 000 elever och 2000 lärare, säger Anders.
En insikt om yrken inom lager och logistik som de tar med sig från Holland, är statusen.
- I Holland har yrken inom lager och logistik en betydligt högre status jämfört med Sverige. Där är detta yrke mer eftertraktat då Holland fungerar som en viktig port till Europa med många hamnar och all handel går genom dem, säger Bo.
Utöver utbytet de båda lärarna fick mellan utbildare, elever och samarbetspartners på Deltion College, fann de ett nätverk som kan ha en stor positiv inverkan på verksamheten.
- Vi har stött på ett nätverk som kallas Netinvet Network, ett europeiskt samarbete mellan utbildningsinstitutioner och företag inom lager- och transportbranschen. De har medlemmar från 10-12 olika länder och hundratals platser. Det är ett nätverk av skolor och företag som skickar elever på utbyte och praktik i olika länder. Detta nätverk främjar utbildning och arbetskompetens inom logistik och transport. Eftersom logistikbranschen är internationell behöver vi samarbeta över nationsgränserna. Detta nätverk är något jag och mina kollegor tror starkt på och överväger att ansluta oss till. Förutom några skolor i Finland, finns det ingen representation från övriga Skandinavien. Att vara de första i Sverige att delta skulle vara fantastiskt och vi finner detta mycket intressant, säger Bo.
Anders Domagala som är enhetschef vid Movant i Lund, delar med sig av sina tankar om hur utbytesprojektet gynnat verksamheten. Han reflekterar över verksamhetens utveckling och vad som skiljer skolorna åt.
- Framförallt har det satt igång tankar hos lärarna kring hur man kan utveckla sin egen verksamhet, och dels vilka likheter som finns mellan verksamheterna. Deltion College har en betydligt större verksamhet. Vi är ganska lika i hur vi driver en lektion, vad vi tar upp och hur vi jobbar praktiskt. Det finns mer status i yrket i Holland, då det finns ett större behov av lager och terminal, säger Anders.
Ulf Andersson och Robert Larsson arbetar som lärare inom bygg och anläggning vid Movant i Helsingborg. Här delar de med sig av sina tankar och lärdomar efter jobbskuggningen.
- Under vår tid på Deltion College fick vi möjligheten att ta del av deras undervisningsmetoder. Det fanns definitivt ett utbyte av kunskap och erfarenheter mellan oss. Vi tog in många intryck och insikter. Tyvärr hade en av lärarna svårigheter med engelska, vilket gjorde kommunikationen lite utmanande. Men vi hade tur eftersom det fanns andra personer på plats som kunde tala engelska flytande och som vi kunde dela erfarenheter med, säger Ulf.
Förutom ett intressant utbyte, går de in på vad som var mest givande och vad de tar med sig av jobbskuggningen. De betonar vikten av att integrera dessa idéer i den egna verksamheten.
- En av de mest värdefulla lärdomarna jag tar med mig är hur Deltion College samarbetar nära med företag. Det är något jag känner att vi bör integrera mer i vårt eget arbete. Dessutom imponerades jag av deras starka miljötänk, där de har en policy som kräver minst 20% återvunnet material vid byggprojekt. En av de mest givande delarna av min tid där var definitivt deras innovationscenter. Jag lockades av möjligheten att vara delaktig i att bygga stora och innovativa projekt. De utnyttjar även tomma industrilokaler, vilket jag tycker är smart. En sak som var intressant var att Deltion College bedriver utbildningen på kvällstid och nattetid i komplement till dagtid, det möjliggör att tiderna kan anpassas bättre för eleverna. Det tar jag med mig som en spaning för framtiden, säger Robert.
Magdalena Tegeborn O’Keeffe som är enhetschef vid Movant i Helsingborg, delar med sig av sina tankar om hur utbytesprojektet gynnat verksamheten. Hon poängterar att utbytet gav lärarna insikter om vuxenutbildningens variationer och närmare samarbete med näringslivet i Holland, vilket bidrar till en verksamhetsnytta.
- Det har givit insikter hos de två berörda lärare som var på besök i Holland, insikter som gett dem information om både likheter och skillnader gentemot hur vi bedriver vuxenutbildning i Sverige. Deras tankar var bl.a. att elevhälsan är annorlunda organiserad i Holland och att skolan har större och närmare samarbete med näringslivet, säger Magdalena.
Vill du också jobbskugga utomlands? Gör en intresseanmälan till Linda Ryd, internationaliseringsstrateg på Movant: linda.ryd@movant.se
Om Erasmus+
Erasmus+ är ett framstående initiativ etablerat av Europeiska unionen för att främja samarbete och kunskapsutbyte inom områdena utbildning, ungdomsverksamhet och idrott. Programmet, som startade 2014, har kommit att utgöra en integrerad del av europeiskt utbildnings- och kulturarbete och har en bred inverkan på individer, institutioner och samhällen. Inom ramen för Erasmus+ möjliggörs internationella rörlighetsprojekt för studenter, lärare, forskare och yrkesverksamma inom utbildning. Dessa projekt syftar inte bara till att förbättra akademiska färdigheter, utan också till att skapa en ökad förståelse för olika kulturer och tankesätt. Genom detta utbyte främjas också nätverksbyggande och långsiktiga partnerskap mellan utbildningsinstitutioner. Erasmus+ är mer än bara ett program – det är en möjlighet att bygga broar över kulturella och geografiska gränser. Det är en investering i individuell och kollektiv tillväxt.