Från problem till lösning:
Vilmas vardag som servicetekniker

Möt Vilma Mårtensson, servicetekniker på Servly Group i Varberg sedan två år tillbaka. Vilma delar med sig av vad som gör hennes jobb så spännande och utmanande – från känslan av att vara en problemlösande detektiv till de oväntade situationer som varje dag för med sig.

- Det bästa med jobbet är att alla dagar ser olika ut. Man lär sig något nytt hela tiden, då inget är det andra likt. Det kan vara dolda fel som inte syns. Då behöver man tycka det är kul att felsöka och vara lite som en detektiv. Det är också viktigt att ha tålamod för att lyckas, då det tar sin tid. Man strävar efter att allt ska bli rätt från start, men varje uppdrag är unikt och man ställs ofta inför nya utmaningar där förberedelser bara kan ta en så långt.

Vilma stortrivs i rollen som servicetekniker och berättar hur en vanlig arbetsdag kan se ut.

- Dagen börjar med att komma till kontoret för att se vilka jobb vi har att göra. Därefter bokar vi in, med kunderna, när man kan komma. Jag packar allt material som jag behöver, sedan åker jag ut till kunderna enligt det schema jag har bokat in dem på. Ute hos kunderna felsöker jag och ser vad problemet är. När vi är klara hos kunderna åker vi tillbaka till kontoret igen. Där skapar vi kostnadsförslag och beställer material vid behov, så att vi kan återkoppla till kunderna vi har besökt under dagen. När de godkänt kostnadsförslaget, bokar jag in en ny dag för att komma ut och laga produkten.

Vidare pratar vi om vad som är viktigt att tänka på om man ska lyckas som servicetekniker.

- Vi arbetar ensamma på vanliga servicejobb, så det krävs att man är ansvarsfull och trivs med att arbeta självständigt. Vid större jobb och installationer kan vi däremot behöva vara två tekniker på plats. Vårt arbete varierar väldigt mycket när vi är ute hos kunder. Det gör att man inte tröttnar så lätt, alla jobb är så olika. Jag tycker det är kul med mycket ansvar, det är nog en fördel om man gör det!

Vilma berättar att man inte ska vara rädd för att ställa många frågor.

- Det finns så mycket att lära sig. Sedan krävs det tålamod för att lyckas, många jobb tar tid och det blir mycket felsökande. Man lär sig något nytt varje dag, så man ska hela tiden vara intresserad av att lära sig. Det kan också vara en utmaning att man aldrig blir färdigutvecklad, men just det är vad som gör jobbet så spännande. Produkterna utvecklas och då behöver vi i vårt jobb också göra det. Men samtidigt är det anledningen till att man blir kvar länge på en arbetsplats, eftersom arbetet blir så varierande och att vi alltid lär oss något nytt. Man tröttnar inte på sitt jobb som servicetekniker!

Vi frågade om hennes bästa tips inför ansökan till servicetekniker.

- Är du intresserad ska du definitivt ta steget att bli servicetekniker! Det är ett väldigt roligt jobb! Det är utmanande och du kommer stöta på svåra saker, samtidigt som du ska kunna vara självständig och ta ditt ansvar. Men det är också ett väldigt tacksamt arbete från kunderna. Vi blir väl bemötta ute hos kund och vi får ett fint bemötande, vilket såklart är väldigt roligt.

Är du redo att ta steget och bli servicetekniker? Låt Vilmas erfarenheter inspirera dig – börja din resa idag och gör skillnad varje dag!