- Namnwp-settings-time-Varaktighet1 årTypFirst PartyBeskrivningWordPress-cookie som bara sätts för inloggade redaktörer och administratörer. I denna kaka sätts inställningar dessa gjort i admingränssnittet och i vissa fall också ute på webbplatsen.
- Namnwordpress_VaraktighetsessionTypFirst PartyBeskrivningWordPress-cookie för inloggad användare. I vårt fall enbart redaktörer.
- Namnwordpress_test_cookieVaraktighetSessionTypFirst PartyBeskrivningTestar att webbläsaren accepterar cookies.
'’Det känns väldigt självklart att ha en chatt’’ - Isabelle driver elevvård och chatt på Movant
Vi träffar Movants egna elevvårdsansvariga Isabelle och får höra om hennes jobb.
- Min roll som elevvårdsansvarig går ut på att vårda eleverna genom hela processen, ett arbete som har sin utgångspunkt i marknadsföring hela vägen till avslutad utbildning och ut i arbete. Efter visat intresse ringer jag på intresseanmälningarna som kommit in och hjälper sedan eleverna med alla frågor och funderingar de kan tänkas ha. Det kan vara allt från frågor kring våra utbildningar, vad som krävs för att bli behörig eller hur de går tillväga med en ansökan. Det är en ny roll på Movant som fortfarande håller på att formas, där chatten blir ett nytt komplement som en del av elevvårdsarbetet.
Isabelle fortsätter med att gå in på hur hon känner kring chattlanseringen.
- Det känns väldigt självklart att ha en chatt! Det känns så kul med lansering och att vi äntligen fått upp både en chatt och FAQ på hemsidan. Jag är van med mycket kontakt med elever via telefonsamtal och mail, så det känns roligt att nu även kunna chatta live med dem i detta format. Möjligheten finns även att skicka ett meddelande via mail under de dagar och tider chatten är stängd för ett snabbt svar. Får vi in meddelanden på morgonen och under arbetstid så försöker jag alltid svara samma dag.
Hon svarar på fördelarna med att ha en FAQ i komplement till chatten.
- Vi har FAQ ganska utspritt över vår hemsida beroende på vad man söker svar på, men via Frågor & svar, som vi valt att kalla vår nya FAQ, är allt samlat på ett ställe. Det är en fördel i och med att alla intressenter nu kan gå in på ett ställe och hitta svar på egentligen allt som rör Movant. En annan fördel med vår chatt är att det kommer upp svarsalternativ från Frågor & svar, där du kanske hittar det du söker innan du tar nästa steg att starta en chatt, samt att jag kan söka svar där själv när jag sitter i chatten. Väldigt smidigt med andra ord!
Att hjälpa elever framåt i sökandet av utbildning är något hon brinner för.
- Känslan av att få hjälpa elever med deras funderingar är helt fantastisk, det är så roligt att känna att man gör en skillnad i deras liv och hjälper dem att gå från jobbdröm till drömjobb. Förra veckan avslutade en person vår chatt med: "Nu känns det bättre, tack" efter att ha fått hjälp. Att få den möjligheten att hjälpa folk att bli av med sin oro bara på några minuter är svårt att beskriva, det är så otroligt givande. Att ha den typ av direktkontakt med eleverna som jag har är något väldigt fint.
Hon summerar det viktigaste att tänka på när man har hand om chatten i 5 punkter.
- Det ska kännas välkomnande och trevligt att chatta med oss.
- Vår värdegrund är basen i hur vi bemöter alla i chatten.
- Chatten ska vara lättillgänglig, en enkel kontaktväg med snabba svar.
- Tydlig kommunikation med hänvisningar till rätt person om svar inte finns.
- Inga frågor är fel! Vi svarar på allt så gott vi kan.
Ett bra teamwork är A och O.
- Vi har arbetat tillsammans som ett team för att få upp chatten med Frågor & svar på hemsidan, så det har varit ett gemensamt arbete med olika moment längs hela vägen. Diana som är marknadskoordinator på Movant gör ett jättebra jobb med att marknadsföra chatten nu, vilket även syns på resultatet den senaste tiden. Fler har hittat till chatten sedan vi börjat marknadsföra den vilket känns riktigt kul, förhoppningarna är att ännu fler hittar dit över tid. Vi har ett jättebra teamwork inom hela teamet, vår chef hjälper oss att se vilken förmåga vi faktiskt besitter och stöttar oss till att våga mer, det är guld.
Isabelle lyser upp när hon pratar kring utvecklingen för chatten och framtidsvisioner.
- Just nu har vi chatten öppen två timmar i veckan i och med att vi precis kommit igång med allt, sedan kommer det utökas allt eftersom. På lång sikt ser vi full bemanning för chatten där vi har öppet varje dag och finns behjälpliga. Fortsätter det i samma utveckling som nu ser det väldigt ljust ut. Vi fortsätter samtidigt att vidareutveckla Frågor & svar parallellt så att den innehåller alla relevanta frågor. Det känns pirrigt att i ett så tidigt skede prata om framtiden, samtidigt som jag ser fram emot att tillsammans som ett team utveckla detta vidare för Movant!
Gå in på vår hemsida för vår chatt och Frågor & svar: https://movant.se/